Hieronder vindt u de algemene (reis)voorwaarden die van toepassing zijn op al onze boekingen. Klik op de link om de voorwaarden te downloaden.
Reisvoorwaarden
Artikel 1:
TOTSTANDKOMING REISOVEREENKOMST
- Betreffende iedere aanvraag voor een boeking op de Panda wordt door de organisator, indien beschikbare ruimte aanwezig is, een inschrijfformulier opgestuurd, behelzende de gegevens van de opdrachtgever(s) en de reiziger(s).
- De opdrachtgever(s) is (zijn) hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen, uit de aanmelding en de reisovereenkomst voortvloeiend, door de hemzelf (henzelve) en door alle aangemelde reizigers.
Artikel 2: VERZEKERINGEN
In het belang van de opdrachtgever is het aan te bevelen een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten bij een verzekeringspersoon dan wel een tussenpersoon.
Artikel 3: DOCUMENTEN
- De reiziger dient bij aankomst en gedurende de reis in het bezit te zijn van de benodigde documenten.
- Indien de reiziger de reis niet of niet geheel kan maken wegens gemis van een document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening en voor die van de opdrachtgevers.
Artikel 4:
WIJZIGINGEN DOOR DE OPDRACHTGEVERS
- Tot 14 dagen voor de dag van aankomst kan de opdrachtgever wijziging in de overeenkomst verzoeken dien alsdan voor zover mogelijk zal worden aangebracht, onder voorwaarde dat de opdrachtgever de nieuwe reissom voldoet.
- Afwijzing van het verzoek zal met reden worden omkleed.
- Vanaf 7 dagen voor aankomst zal wijziging in het algemeenniet meer mogelijk zijn.
- Wordt een verzoek, ondanks afwijzing, gehandhaafd dan geldtdit als annulering van de reisovereenkomst en zullen de
annuleringsbepalingen van toepassing zijn.
Artikel 5:
ANNULERING DOOR DE OPDRACHTGEVER
Indien een aanmelding voor een reis geannuleerd wordt door de opdrachtgever zijn naast gefactureerde reserveringskosten de volgende bedragen verschuldigd:
- bij annulering tot 48 dagen voor de dag van vertrek 50% van de totale reissom.
- bij annulering binnen 48 dagen voor de dag van vertrek dient de volledige reissom voldaan te worden.
Artikel 6:
ANNULERING EN WIJZIGING DOOR DE ORGANISATOR
- Alleen gewichtige omstandigheden geven de organisator het recht de reis te annuleren of daarin aanzienlijke wijzigingen aan te brengen.
- Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit of de uitvoering van de reis, zoals : slecht weer, mist en/of zaken die varen of duiken in gevaar kunnen brengen.
- De organisator die aldus annuleert of wijzigt is verplicht tot onverwijlde kennisgeving daarvan met opgave van redenenaan de opdrachtgever.
Artikel 7:
ANNULERING DOOR DE ORGANISATOR Annulering voor de aanvang van de reis.
- Door kennisgeving van annulering geldt de reisovereenkomst als ontbonden. De organisator zal echter gelijktijdig met deze kennisgeving trachten een zoveel mogelijk gelijkwaardige alternatieve reis voor dezelfde reissom aan te bieden.
- Indien vorenbedoelde gewichtige omstandigheden zich tijdens de reis voordoen, is de organisator gerechtigd de reisovereenkomst voor de verdere reis te annuleren. Hij is dan verplicht de nadelige gevolgen voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken. Indien de organisator zich door deze annulering, kosten die in de reissom zijn inbegrepen, bespaart, heeft de opdrachtgever voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.
Artikel 8:
WIJZIGING REISPLAN DOOR DE ORGANISATOR
1. Indien als gevolg van externe oorzaken het niet mogelijk is een geplande reis in overeenstemming met het reisplan af te
werken, behoudt de organisator het recht om noodzakelijke
veranderingen in het reisplan aan te brengen. 2. Deze veranderingen dienen in overleg met de
opdrachtgever(s) tot stand te komen, daarbij zoveel mogelijk
rekening houdend met de wensen van de opdrachtgever(s). Artikel 9:
AANSPRAKELIJKHEID VAN DE ORGANISATOR
- Indien de reis niet overeenkomstig de verwachtingen wordt uitgevoerd is de organisator voor de daardoor opgekomen schade aansprakelijk, zulks met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden. Onder verwachting wordt hier verstaan de verwachtingen die de opdrachtgever of de reiziger mocht koesteren, conform de door de reisorganisator uit te geven folder en naar de in Nederland geldende opvattingen.
- De organisator is niet voor de in het eerste lid bedoelde schade aansprakelijk, voor zover deze niet te wijten is aan zijn schuld.
- De aansprakelijkheid voor schaden, waarvoor de gebruikelijke reis- en annuleringsverzekering dekking plegen te geven, evenals voor schaden, die de opdrachtgever, respectievelijk de reiziger, mocht lijden in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf, is uitgesloten.
- De organisator stelt zich niet aansprakelijk voor het zoekraken c.q. beschadigen van eigendommen van reizigers.
- Gebruik door de reiziger van de door de organisator aangeboden duik- en/of andere faciliteiten geschiedt op eigen risico. De organisator kan bij eventuele optredende calamiteiten, voortvloeiende uit dat gebruik, hiervoor nooit aansprakelijk worden gesteld.
- De eventuele benodigde verzekeringen moeten door de opdrachtgever zelf worden afgesloten.
- Indien duik- en/of andere faciliteiten aangeboden door of gehuurd van de organisator zoekraken of beschadigen zal dit in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
Artikel 10:
VERPLICHTINGEN EN AANSPRAKELIJKHEID VAN DE REIZIGER
- De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de organisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag en een correcte reiziger.
- De reiziger die hinder of overlast oplevert of kan opleveren, zodanig dat een goede uitvoering van de reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door de organisator van (voortzetting van) de reis worden uitgesloten. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de opdrachtgever. Restitutie van de reissom of van een gedeelte van de reissom kan worden verleend indien de betrokken reiziger ter zake van zijn uitsluiting geen verwijt treft.
Artikel 11:
RENTE EN INCASSOKOSTEN
De opdrachtgever die niet tijdig aan de geldelijke verplichting ten opzichte van de organisator heeft voldaan is over de hoofdsom een rente verschuldigd van 10% over iedere maand of gedeelte van een maand der vertraging. Voorts is hij gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten .
Artikel 12: KLACHTEN
Eventuele klachten over de uitvoering van de reisovereenkomst dienen voor zover mogelijk op de plaats van bestemming, waar de reden tot de klacht ontstond, te worden ingediend. Als directe indiening van de klacht niet mogelijk is, of als geen bevredigende oplossing gevonden wordt, moet deze uiterlijk binnen een maand na afloop van de reis schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij de organisator.
Artikel 13: HUISREGELS
1. Door de bemanning worden de maaltijden verzorgd, het is echter wel de bedoeling dat de reizigers zelf de tafels afruimen en afwassen.
2. Het is niet toegestaan zelf meegenomen drank aan boord te nuttigen.
3. Voor onbeperkt koffie en thee brengen wij € 3,50 p.p.p.d. in rekening op de barrekening.
Artikel 14: OOSTERSCHELDE
De voor de Oosterschelde geldende toeslag zal pas worden berekend, wanneer met de opdrachtgever is besloten de Oosterschelde op te varen, dit alleen tot windkracht 5. Op de Oosterschelde kan de duikerklok helaas niet worden gebruikt. Voor de duiker geldt: minimaal 30 gelogde duiken in Zeeland.